Archivum 2.
MÉGSEM VÁLTOZIK MEG EGYENLŐRE AZ UTAZÁSI KÖLTSÉGTÉRÍTÉSI RENDSZER.
A tervezett módosításáról szóló kormányrendelet kiadása elhalasztásra került.
A VALÓSÁG:
2021. december 22. Magyar Államkincstár.
TÁJÉKOZTATÓ EGÉSZSÉGÜGYI SZOLGÁLTATÓK RÉSZÉRE AZ UTAZÁSI KÖLTSÉGTÉRÍTÉSI RENDSZERRŐL
Az Emberi Erőforrások Minisztériumának 2021. december 21-én kelt tájékoztatása szerint az utazási költségtérítési rendszer átalakításával összefüggő, és egyéb egészségbiztosítási tárgyú kormányrendeletek módosításáról szóló kormányrendelet kiadása elhalasztásra került. Figyelemmel a vonatkozó kormányrendelet kihirdetésének és hatályba lépésének elhalasztására, az egészségügyi szolgáltatóknak 2022. január 1-jétől nem kell (és nem is lehet) használniuk a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő által üzemeltetett ELUKER rendszert. 2022. január 1-jétől az utazási utalvány kiállításában, leigazolásában nincs változás, azaz a háziorvosoknak és valamennyi egészségügyi szolgáltatónak (akitől a biztosított kéri) továbbra is ki kell állítania a biztosítottak részére az „Utazási utalvány” elnevezésű - UTK 30. számú - nyomtatványt. Az egészségügyi szolgáltatók 2022. január 1-jétől szintén a papír alapú „Utazási utalvány”-on - annak igazoló szelvényén - kötelesek igazolni továbbra is a biztosítottak megjelenéseit.
A KORÁBBAN KIADOTT TERVEZET:
2021. november 4. Magyar Államkincstár
A bIztosított személyek részére a Magyar Államkincstár utazási költségtérítést fizet abban az esetben,
ha például járóbeteg-szakellátást vesznek igénybe vagy, ha fekvőbeteg-gyógyintézetbe kell utazniuk.
Utazási költségtérítés rendszerint akkor jár, ha az egészségügyi ellátást a biztosított abban az
intézményben veszi igénybe, amely a területi ellátására kötelezett. Bizonyos esetekben más
intézményekbe történő utazáshoz is nyújtható támogatás, ha az indokolt.
A kötelező egészségbiztosítás ellátásairól szóló 1997. évi LXXXIII. törvénynek az utazási
költségtérítésről szóló 22. §-át a Magyarország 2022. évi központi költségvetésének
megalapozásáról szóló 2021. évi LXXXIX. törvény módosította 2022. január 1-jei hatállyal.
Az orvosok, egészségügyi szolgáltatók és a kormányhivatalok oldalán egyaránt jelentkező
bürokratikus és adminisztratív tehercsökkenés mellett állampolgári oldalon is több jelentős, pozitív
tartalmú változást eredményez az utazási költségtérítési rendszer átalakítása.
Az utazási költségtérítési rendszer 2022-től jelentős átalakuláson megy keresztül, amelynek a
legfontosabb elemei a következők:
„Utazási utalvány” elnevezésű nyomtatvány megszüntetése
nem papíralapon kell kiállítani az Utazási utalványt, hanem az ambuláns lap/zárójelentés
kitöltésekor 4-5 kattintással ez kiváltásra kerül
elektronikus ügyintézés a beteg oldalán
menetjegy-csatolási kötelezettség eltörlése
A megjelenések elektronikus igazolása
2022. január 1-jétől kezdődően a betegnek nem kell előzetesen a háziorvosától, beutaló
orvostól semmilyen nyomtatványt, igazolást kérnie ahhoz, hogy az utazási költségét el tudja
számolni.
A megjelenések igazolására az egészségügyi szakellátás igénybevételekor kerül sor, egy
erre a célra létrehozott, a Nemzeti Egészségbiztosítási Alapkezelő által üzemeltetett
informatikai rendszerben (ELUKER).
A beteg utazási költségtérítés iránti igényének az informatikai rendszerben való rögzítéséről az
egészségügyi szolgáltató az ambuláns lapon, zárójelentésen vagy egyéb dokumentumon
köteles tájékoztató szöveget elhelyezni.
Kiemelten fontos az orvos és a beteg közötti együttműködés (az orvos kérdezzen rá, a beteg
pedig jelezze, ha utazási költségtérítést kíván igénybe venni), és a megjelenésre vonatkozó
adatok orvos általi rögzítése, mert erre utólagosan nem kerülhet sor.
Az ELUKER rendszerrel kapcsolatos kérdésekben a NEAK munkatársai tudnak
információval szolgálni.
Megszűnik az „Utazási utalvány”
2022. január 1-jétől a háziorvos (vagy az arra korábban jogosult más orvos) nem állíthat ki
papír alapú „Utazási utalvány”-t (ez a jelenleg használt, sárga színű, 6 ablakos, sorszámozott
nyomtatvány).
Ha a beteg részére még 2021-ben kiállításra került „Utazási utalvány”, annak igazoló
szelvényén 2022. január 1-jétől nem lehet megjelenést igazolni.
A beteg a 2022. január 1-jét megelőzően részére kiállított „Utazási utalvány”-t az azon szereplő
utolsó megjelenés dátumától (a legkésőbbi leigazolt megjelenés 2021. december 31. lehet)
számított 6 hónapon belül - de legkésőbb 2022. június 30-ig - még benyújthatja, és utazási
költségét elszámolhatja az egészségbiztosítóval.
Mit kell az orvosnak - egy-egy kattintással - az új rendszerben rögzítenie, jelölnie?
o a biztosított megjelenésének, illetve a szolgáltatónál történő felvételének és az onnan való
elbocsátásának a dátumát
o az ellátás típusát (járóbeteg, fekvőbeteg, rehabilitáció, gyógyászati ellátás, stb.)
o az arra vonatkozó véleményét, hogy a biztosított betegsége, egészségi állapota alapján
tömegközlekedési eszközön utazni képes-e
o 16 éven felüli biztosított esetében, hogy egészségi állapota miatt kísérőre szüksége van-e
o az arra vonatkozó információt, hogy a biztosított az ellátást a területi ellátására kötelezett
szolgáltatónál vette-e igénybe
Kiemelten fontos, hogy csak akkor kerüljön sor a területi ellátási kötelezettség jelzésére, ha
az egészségügyi szolgáltatónak a beteg lakóhelye (tartózkodási helye) alapján áll fenn ezen
kötelezettsége. Egyéb esetben az orvosnak az arra vonatkozó információt kell a rendszerben
rögzítenie, hogy a beteget nem területi ellátási kötelezettség alapján látta el: ekkor a kormányhivatal
fogja vizsgálni, hogy indokolt-e az utazási költségek megtérítése.
Elektronikus ügyintézés
2022-től az utazási költségtérítés iránti kérelmet be lehet nyújtani - Ügyfélkapus hozzáféréssel, a
Személyre Szabott Ügyintézési Felületen (SZÜF) közzétett nyomtatvány használatával - elektronikus
úton is.
Az elektronikus ügyintézés révén a betegek kényelmesen, akár otthonról is intézhetik az utazási
költségtérítéssel kapcsolatos ügyeiket.
FONTOS!
Az utazási költségtérítés iránti igénynek az orvosnál történő jelzése nem egyenlő a kérelem
benyújtásával. Az utazási költségtérítési támogatás kifizetését külön kérelmezni kell a SZÜF-ön
közzétett nyomtatvány használatával elektronikus úton; illetve a kérelem letölthető papír alapon
is, és azt postán valamint személyesen is be lehet adni a kormányhivatalnál.
Az egészségügyi ellátás igénybevételekor a beteg figyelmét fel kell rá hívni, hogy a kifizetést
külön kérelmeznie kell.